15. maaliskuuta 2016

Karvamagneetti

Tiedättehän te sen mustan villatakin, joka sopii kaikkien vaatteiden kanssa, asuun kuin asuun? Sen, jonka jokainen tarvitsee, mutta harva jaksaa neuloa. Just se on puuttunut mun vaatekaapista jo pitkään ja siihen on ollut ihan oikea ja järkevä syykin: kissankarvat. Sehän imee itseensä jokaisen ilmassa leijuvan irtokarvan. Ja musta, yäk musta! Miten tylsä ja inhottava väri neuloa, kuka jaksaa?


Jos asenne on tämä, niin mun on edelleen vähän vaikea ymmärtää, miten tässä nyt näin kävi. Että tässä se nyt on, se musta takki. Ihan itte tein ja ihan todella upeesti se vetää karvaa puoleensa. 


Lanka: Drops Cotton Merino
Puikot: 3,5 mm ja 4,0 mm
Ravelryssä: Musta


Jos joku nyt sitten kuvia katsellessa innostuu takista ja tahtoo samanlaisen, niin suosittelen miettimään pari kertaa, ennen kuin satsaa ohjeeseen. Ohje vilisi virheitä ja oli epäselvä, joten aika monessa kohtaa erityisesti ohjeen alussa sai miettiä, lieneekö puikoilla nyt alkuunkaan oikea määrä silmukoita ja mitähän ihmettä tästä on tulossa. Pienellä pähkäilyllä ongelmista toki selvisi, mutta maksulliselta ohjeelta vaadin selkeyttä ja huolettomuutta, sillä siitä mä olen mielestäni maksanut. Siihen on ihan syynsä, etten juurikaan muokkaile valmiita malleja tai suunnittele omia: mä haluan vaan neuloa niin, että joku on jo ajatellut mulle kaiken valmiiksi.


Onneksi valitsin langan edes oikein. Tää Cotton Merino on ehdottomasti mun ikisuosikki, ei siitä mihinkään pääse. Pehmeä ja sopivanpaksuinen, huokeakin vielä. Annan vaan vähän miinusta siitä, että langasta irtosi väriä aika reippaasti sekä neuloessa, että kastellessa, mutta jospa väri tästä edes pysyisi takissa.

Kökkö ohje, hyvä lanka, kiva takki. Karvojen nyppiminen takista yksitellen on kauheen rentouttavaa puuhaa, eiks je?

25 kommenttia:

  1. Mun tarttee kyl kans päästä kokeilemaan tota lankaa, oot niin paljon hehkuttanut. Ja järki-KAL etenee kovaa vauhtia paita paidalta ja takki takilta! ;)

    VastaaPoista
  2. Hyvältä näyttää valmiinakin......

    VastaaPoista
  3. Vaatteet on parasta valita kissan värin mukaan :) nimin. Karvanlähtö käynnissä. Perusneuleitahan tarttis aina, muttei niitä jaksa neuloa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinhän sitä pitäis! Miten mä en yhtään ajatellut tätä asiaa katteja hankkiessani? :D

      Poista
  4. Mä niin tunnistan itseni tästä postauksesta: Musta lanka, kissankarvat, maksettu ohje pitää toimia. Lopputulos sinulla on kyllä hyvä, mutta voin kutitella, että usko on ollut koetuksella.

    Itselläni on menossa myös musta villatakki omaan käyttöön Novitan ohjeella saman firman langasta. Muutama kirosana on tullut päästeltyä ja mielenterveys järkkyy. Ilman silmälaseja ei voi kuvitellakaan sitä tekevänsä ja vaatii täydellisen keskittymisen. Ehkä se joskus valmistuu, tosin ennen sitä taitaa tulla vielä monta sukkaparia valmiiksi...

    VastaaPoista
  5. Komia perustakki! Miekin tunnustan nappaavani kaapista tehdasvalmisteisen puuvillaneuleen, kun on mustan takin tarvis. Mut eihän kukaan voi MUSTAA neuloa niin pitkään et sais takin aikaseks? :D Ja nyt ihmettelen, että miten miulta on jäänyt kokonaan näkemättä tuollanen lanka?? Villa-puuvillasekoitteet on pop!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävän kivuttomasti tuo musta neuloutui, ennakkoluuloista huolimatta. Nyt ehdottomasti Cotton Merinoa sulle saataville, tää on ihan huippua!

      Poista
  6. Onkohan tuo värin irtoaminen perusominaisuus dropsin mustissa langoissa? Huomasin nimittäin saman kutoessani mustaa fabelia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, en ainakaa muista aiemmin mustan Fabelin päästäneen väriä.

      Poista
  7. Huikeeta! Hieno takki, hieno suoritus!
    Ja pakko kehaista, olen itse melkein samassa tilanteessa. Palaset pitäisi vielä kasata, sitten vuonna 2012 aloitettu musta villatakki olisi valmis. :)

    VastaaPoista
  8. Se on kiva! :) Mä olen ratkaissut karvaongelman niin, että meillä on sekä valkoinen että ruskea koira - oikea väri joka vaatteeseen! ;)

    VastaaPoista
  9. Tosi kaunis takki, vallan ihastuin siihen.
    Meinasin heti klikata ohjeeseen, mutta arvion jälkeen en tuhlaakaan rahojani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viisasta on, eiku vaan joku toinen takki puikoille.

      Poista
  10. Musta (villa)takki olisi kyllä itselläkin ihan hyvä olla siellä vaatehuoneessa. Mutta,mutta; mustaa on tylsä neuloa ja ja ja. Onneksi sitten löytyy tällaisia toisten tekemiä töitä, joista huomaa, että mustastakin voi saada kauniin ja näyttävän neuleen aikaiseksi. Täytyy vaan etsiä joku toinen ohje.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen mustan neulomista, tää on ollut käytössä päivittäin!

      Poista
  11. Todella nätti takki!Mä oon kanssa ajatellut et musta villatakki pitäis olla harmaakin ois varmaan aika hyvä perustakki. Mustan neulominen ei oikein houkuta. Cottonmerino on kyl mun suosikkilanka kans. Just on päällä siitä neulottu Naima =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa sä olet neulonut siitä Naiman, en muista ollenkaan. Pitääpä käydä tsekkaamassa!

      Poista
  12. Tää on kyllä ihana :) Teillä ei sentään ole täysin valkoista kissaa, se se vasta olisikin ;)

    VastaaPoista
  13. Mä oon tehnyt miehelle Cotton Merinosta villatakin eikä se laskenut väriä, oli kyllä vaalea lanka. Kissankarvat hymyilyttää - meillä on neljä, pääasiassa mustia mutta sitten on ne valkoiset kaulukset.... :D Ihana takki!

    VastaaPoista

Muisk! Kiitos kommentistasi! :)